Zajęcia pozalekcyjne w szkołach ponadgimnazjalnych
Zajęcia pozalekcyjne sportowo-rekreacyjne - koszykówka, ZS nr 3
Wnioskodawcą i realizatorem projektu był Powiat Bielski.
Adresaci projektu to uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uczących się w szkołach prowadzących kształcenie ogólne, a więc liceów ogólnokształcących i profilowanych.
Zajęcia pozalekcyjne sportowo-rekreacyjne - siatkówka, ZS nr 3
Celem głównym projektu było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie ogólne, zaś cele szczegółowe to: zaktywizowanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w szkołach, rozwój kompetencji kluczowych w zakresie nauk przyrodniczo-matematycznych, ICT (teleinformatyki) i języków obcych, wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia w zakresie kultury fizycznej.
Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z biologii, ZS nr 3
W projekcie uczestniczyły szkoły: I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim, II Liceum Ogólnokształcące im. Bronisława Taraszkiewicza z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim oraz III Liceum Ogólnokształcące i III Liceum Profilowane w Zespole Szkół nr 3 im. Władysława Stanisława Reymonta w Bielsku Podlaskim. Każda ze szkół przygotowała własną ofertę zajęć pozalekcyjnych. W I LO w Bielsku Podlaskim zrealizowano następujące rodzaje zajęć: rozwijające kompetencje kluczowe z matematyki, fizyki i astronomii, chemii, biologii oraz języków angielskiego i rosyjskiego, jak również sportowo-rekreacyjne z siatkówki i lekkoatletyki. W II LO w Bielsku Podlaskim zrealizowano zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z matematyki, fizyki i astronomii, informatyki, geografii, chemii, biologii, z języków angielskiego i rosyjskiego oraz sportowo-rekreacyjne z siatkówki. Natomiast w III LO i III LP w Zespole Szkół nr 3 w Bielsku Podlaskim zrealizowano zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z matematyki, geografii, biologii ,z języków angielskiego i rosyjskiego oraz sportowo-rekreacyjne z siatkówki i koszykówki.
Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z biologii, II LO
Realizacja zajęć pozalekcyjnych rozpoczęła się w październiku 2009 roku i zakończyła się w kwietniu 2010 roku. Uczniowie pracowali w grupach (od 12 osób do 20 osób). Łącznie w trzech szkołach ponadgimnazjalnych w ramach projektu uczestniczyło w zajęciach: rozwijających kompetencje kluczowe – 335 uczniów, sportowo-rekreacyjnych – 87 uczniów. Na początku realizacji projektu w ramach cross-financingu został zakupiony sprzęt dydaktyczny, który przekazano do szkół celem wykorzystania podczas realizacji zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z informatyki, II LO
Zdecydowana większość zajęć pozalekcyjnych cieszyła się zainteresowaniem wśród uczniów, świadczą o tym wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczestników projektu. W grudniu 2009 r. przeprowadzono ankietę wśród 408 uczestników zajęć. 98 proc. ankietowanych uczestników stwierdziło, że oczekiwania co do zajęć były spełnione, 2 proc., że nie. Około 98,50 proc. uczestników była zadowolona z organizacji zajęć, zaś 1,50 proc. było przeciwnego zdania. Około 95 proc. uczestnikom odpowiadało tempo prowadzonych zajęć, zaś dla ok. 5 proc. było zbyt wolne. Na zakończenie zajęć uczestnicy wypełniali ankiety ewaluacyjne i badające rezultaty miękkie. Wyniki ankiet badających rezultaty miękkie (zankietowano 415 uczestników zajęć) wskazują, że u 87,71 proc. uczestników zajęć podniesiona została świadomość w zakresie korzyści płynących z edukacji, u 82,66 proc. podniesione zostały umiejętności komunikacyjne, u 71,33 proc. wzrósł poziom samooceny, zaś 81,93 proc. wskazało na podniesienie aktywności na zajęciach lekcyjnych. Podsumowując wyniki ankiet uczniowskich i wnioski prowadzących zajęcia pozalekcyjne należy stwierdzić, że zakładany cel projektu został osiągnięty. Zdobyte umiejętności, pogłębienie wiedzy wyrównają szanse uczniów kształcących się w bielskich szkołach ponadgimnazjalnych na kolejny etap edukacyjny, tj. studia wyższe, przez co start w dorosłość będzie bardziej wyrównany w stosunku do młodzieży z dużych miast. Realizacja różnorodnych zajęć pozalekcyjnych podniosła jakość oferty edukacyjnej szkół.
Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z fizyki, I LO
Należy podkreślić działania organów samorządu Powiatu Bielskiego, tworzące atmosferę oraz warunki sprzyjające pozyskiwaniu środków finansowych na wzbogacenie oferty edukacyjnej w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Bielski. Realizacja ww. projektu spowodowała wzbogacenie oferty edukacyjnej szkół o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne.
Zajęcia sportowo-rekreacyjne - siatkówka, I LO
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki