Subwencja oświatowa do poprawki

Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego projekt rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021. Stanowisko w tej sprawie zajął Związek Powiatów Polskich, na podstawie opinii opracowanej przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu.
Ilustracja do artykułu Edukacja640.jpg

Ogólna uwaga ZPP dotyczy niedoszacowania wysokości części oświatowej subwencji ogólnej, tym samym niezdolnej do pokrycia wydatków jednostek samorządu terytorialnego na oświatę. W szczególności dotyczy to drastycznego zmniejszenia kosztów kształcenia w liceach ogólnokształcących, które są wyższe o 20 proc. w porównaniu do kosztów ponoszonych przez szkoły podstawowe. Projekt rozporządzenia wyraźnie faworyzuje także szkoły niepubliczne (prywatne), kształcące słuchaczy liceów ogólnokształcących dla dorosłych i szkół policealnych, ograniczając dostęp do środków placówkom publicznym. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oceny sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego, mającej odniesienie do zwiększenia wypłaty subwencji. Tu również większe możliwości pozyskania środków subwencji uzyskałyby szkoły niepubliczne. Oprócz wypłacanej im subwencji oświatowej mają one przecież dostęp do innych form pozyskiwania funduszy na swoją działalność, np. poprzez czesne. Przekazywanie im zwiększonych kwot ze środków publicznych ogranicza dostęp do nich szkołom zarządzanym przez samorządy.

Ponadto Związek nie zgodził się na projektowane obniżenie o 50 proc. środków subwencji przeznaczonych na funkcjonowanie oddziałów przygotowania wojskowego.

Omawiany projekt rozporządzenia jest nie do przyjęcia z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły publiczne. Dotyczy to także powiatu bielskiego, który mocno odczuwa skutki takiej „oszczędnej” polityki oświatowej. Wystarczy wskazać, iż przewidywana w roku bieżącym wysokość środków dokładanych z budżetu powiatu do utrzymania szkół wyniesie ok. 2,5 mln zł. W przyszłym roku ulegnie ona zwiększeniu do kwoty ok. 2,8 mln zł. Warto zauważyć, iż taka wartość środków wydatkowanych na zadanie rządowe stanowi równowartość przebudowy 2-3 km drogi. Ogranicza to zatem możliwości działania samorządu powiatowego w sferze zaspokojenia interesów wspólnoty samorządowej, zamiast tego kierując środki i siły do realizacji zadań przynależnych administracji rządowej.

 

pd

Powrót na początek strony