Informacja z realizacji projektu „Atrakcyjna szkoła szansą na przyszłość”
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego w ZS nr 1
Adresaci projektu to uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uczący się w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, a więc techników i zasadniczych szkół zawodowych.
Zajęcia specjalistyczne mechaniczno-samochodowe w ZS nr 1
Cel główny projektu zakładał podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz wzmocnienie ich atrakcyjności, zaś cele szczegółowe: wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o różnorodne zajęcia pozalekcyjne, wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia, rozwój kompetencji kluczowych, eliminacja czynników szkodliwych lokujących uczniów w niekorzystnej sytuacji edukacyjnej, przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z fizyki w ZS nr 4
W projekcie uczestniczyły szkoły: Zespół Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa Klemensa Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim, Zespół Szkół nr 3 im. Władysława Stanisława Reymonta w Bielsku Podlaskim oraz Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z geografii w ZS nr 3
Każda ze szkół przygotowała własną ofertę zajęć pozalekcyjnych. W ZS nr 1 w Bielsku Podlaskim realizowano następujące rodzaje zajęć: dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające kompetencje kluczowe z nauk matematyczno-przyrodniczych, z języków obcych, przedsiębiorczości i informatyki, specjalistyczne z mechaniki i mechaniczno-samochodowe, sportowo-rekreacyjne, psychologiczno-pedagogiczne. W ZS nr 3 w Bielsku Podlaskim realizowano zajęcia: dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające kompetencje kluczowe z języków obcych, specjalistyczne z ekonomii, psychologiczno-pedagogiczne oraz z doradztwa edukacyjno-zawodowego. Natomiast w ZS nr 4 w Bielsku Podlaskim zajęcia: dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające kompetencje kluczowe z języków obcych i geografii, specjalistyczne z ekonomii, informatyki w rachunkowości i agrobiznesu, sportowo-rekreacyjne oraz z doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Zajęcia specjalistyczne z informatyki w rachunkowości w ZS nr 4
Zajęcia specjalistyczne z agrobiznesu w ZS nr 4
Zajęcia sportowo-rekreacyjne: tenis stołowy w ZS nr 4
Realizacja zajęć pozalekcyjnych rozpoczęła się w październiku 2008 roku i zakończyła się w maju 2009 roku, z wyjątkiem grup w których uczestnikami byli uczniowie klas maturalnych (zajęcia zakończyły się w kwietniu) oraz jednej grupy z doradztwa edukacyjno-zawodowego (zajęcia zakończyły się na początku czerwca). Uczniowie pracowali w grupach 12-osobowych. Łącznie w trzech szkołach ponadgimnazjalnych w ramach projektu uczestniczyło w zajęciach: dydaktyczno-wyrównawczych 150 uczniów, rozwijających kompetencje kluczowe – 158 uczniów, specjalistycznych – 75 uczniów, sportowo-rekreacyjnych – 109 uczniów, psychologiczno-pedagogicznych – 60 uczniów, z doradztwa edukacyjno-zawodowego – 24 uczniów.
Zajęcia sportowo-rekreacyjne: siatkówka w ZS nr 4
Wycieczka edukacyjna na trasie: Bielsk Podlaski – Kętrzyn – Święta Lipka – Reszel
– Lidzbark Warmiński – Olsztyn – Bielsk Podlaski (ZS nr 1 w Bielsku Podlaskim)
Wycieczka edukacyjna na trasie: Bielsk Podlaski – Kętrzyn – Święta Lipka – Reszel
– Lidzbark Warmiński – Olsztyn – Bielsk Podlaski (ZS nr 1 w Bielsku Podlaskim)
Na początku realizacji projektu w ramach cross-financingu został zakupiony sprzęt dydaktyczny, który przekazano do szkół celem wykorzystania podczas realizacji zajęć pozalekcyjnych. Na zakończenie realizacji zajęć w każdej ze szkół została zorganizowana wycieczka edukacyjna. Uczestniczyli w niej uczniowie wyróżniający się na zajęciach pozalekcyjnych oraz mający najwyższą frekwencję.
Wycieczka edukacyjna na trasie: Bielsk Podlaski– Kętrzyn – Święta Lipka – Reszel
– Lidzbark Warmiński – Olsztyn – Bielsk Podlaski (ZS nr 1 w Bielsku Podlaskim)
Wycieczka edukacyjna na trasie Bielsk Podlaski– Kozłówka – Lublin
– Kazimierz Dolny – Nałęczów – Bielsk Podlaski (ZS nr 3 w Bielsku Podlaskim)
Zdecydowana większość zajęć pozalekcyjnych cieszyła się zainteresowaniem wśród uczniów, świadczą o tym wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczestników w trakcie monitoringu: 99,4 proc. ankietowanych uczniów stwierdziło, że oczekiwania co do zajęć były spełnione, zaś tylko 0,6 proc., że nie. Około 99,5 proc. uczniów była zadowolona z organizacji zajęć oraz panującej na nich atmosfery, 0,5 proc. uczniów było przeciwnego zdania. Około 92,5 proc. uczniom odpowiadało tempo prowadzonych zajęć, zaś dla ok. 7,5 proc. było za szybkie. Na zakończenie zajęć uczestnicy wypełniali ankiety ewaluacyjne. Podsumowując wyniki ankiet uczniowskich i wnioski prowadzących zajęcia pozalekcyjne należy stwierdzić, że zakładany cel projektu został osiągnięty. Zdobyta wiedza przez uczniów, pogłębienie umiejętności i nabycie nowych umiejętności zaprocentują na dalszym etapie nauki lub w pracy zawodowej, przez co start w dorosłość będzie bardziej wyrównany w stosunku do młodzieży z dużych miast.
Wycieczka edukacyjna na trasie Bielsk Podlaski– Kozłówka – Lublin
– Kazimierz Dolny – Nałęczów – Bielsk Podlaski (ZS nr 3 w Bielsku Podlaskim)
Zarówno uczestnicy zajęć pozalekcyjnych jak i nauczyciele prowadzący zajęcia widzą potrzebę kontynuowania zajęć pozalekcyjnych w kolejnych latach.
Wycieczka edukacyjna na trasie Bielsk Podlaski– Kozłówka – Lublin
– Kazimierz Dolny – Nałęczów – Bielsk Podlaski (ZS nr 4 w Bielsku Podlaskim)
Należy podkreślić, iż realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wymaganego (12 proc.) wkładu finansowego ze środków własnych Powiatu Bielskiego. Świadczy to o poparciu przez organy samorządu powiatowego dla realizacji nie tylko projektów twardych z zakresu infrastruktury oświatowej, lecz także projektów tzw. miękkich z zakresu edukacji.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki