Atrakcyjna szkoła szansą na przyszłość. II edycja
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające kompetencje kluczowe, geografia, ZS nr 1
Wnioskodawcą i realizatorem projektu był Powiat Bielski.
Adresaci projektu to uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uczących się w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, tj. uczniowie techników i zasadniczej szkoły zawodowej.
Celem głównym projektu było podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe oraz wzmocnienie ich atrakcyjności, zaś cele szczegółowe to: zaktywizowanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w szkołach, rozwój kompetencji kluczowych w zakresie nauk przyrodniczo-matematycznych, ICT (teleinformatycznych) i języków obcych, przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego, wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia w zakresie zajęć specjalistycznych oraz kultury fizycznej, przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy.
Zajęcia sportowo-rekreacyjne - siatkówka, ZS nr 1
W projekcie uczestniczyły szkoły: Zespół Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa Klemensa Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim, Zespół Szkół nr 3 im. Władysława Stanisława Reymonta w Bielsku Podlaskim, Zespół Szkół nr 4 im. Ziemi Podlaskiej w Bielsku Podlaskim.
Zajęcia sportowo-rekreacyjne - siatkówka, ZS nr 3
Każda ze szkół przygotowała własną ofertę zajęć pozalekcyjnych. W ZS nr 1 zrealizowano następujące rodzaje zajęć: rozwijające kompetencje kluczowe z matematyki, fizyki i astronomii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, przedsiębiorczości oraz języków angielskiego, rosyjskiego i polskiego, specjalistyczne: mechaniczne i budowlane, jak również sportowo-rekreacyjne z siatkówki i piłki nożnej halowej. W ZS nr 3 zrealizowano zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z matematyki, fizyki i astronomii, informatyki i języka niemieckiego oraz sportowo-rekreacyjne z siatkówki. Natomiast w ZS nr 4 zrealizowano zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z: matematyki, fizyki i astronomii, chemii, biologii, wiedzy o społeczeństwie, technologii informacyjnej, przedsiębiorczości, z języków angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego; specjalistyczne z informatyki w rachunkowości; sportowo-rekreacyjne z siatkówki oraz z doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Zajęcia pozalekcyjne - specjalistyczne informatyka w rachunkowości, ZS nr 4
Realizacja zajęć pozalekcyjnych rozpoczęła się w październiku 2009 r. i zakończyła się w kwietniu 2010 r. Uczniowie pracowali w grupach (od 12 do 20 osób). Łącznie w trzech szkołach ponadgimnazjalnych w ramach projektu uczestniczyło w zajęciach: rozwijających kompetencje kluczowe – 356 uczniów, specjalistycznych – 39, sportowo-rekreacyjnych – 63 uczniów, doradztwa edukacyjno-zawodowego – 16 uczniów. Na początku realizacji projektu w ramach cross-financingu został zakupiony sprzęt dydaktyczny, który przekazano do szkół celem wykorzystania podczas realizacji zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające kompetencje kluczowe, język niemiecki, ZS nr 4
Zdecydowana większość zajęć pozalekcyjnych cieszyła się zainteresowaniem wśród uczniów. Świadczą o tym wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczestników projektu. W grudniu 2009 r. przeprowadzono ankietę wśród 462 uczestników zajęć. 98 proc. ankietowanych uczestników stwierdziło, że oczekiwania co do zajęć były spełnione, 2 proc., że nie. Około 100 proc. uczestników była zadowolona z organizacji zajęć, zaś dwóch uczestników było przeciwnego zdania. Około 100 proc. uczestników odpowiadało tempo prowadzonych zajęć.
Na zakończenie zajęć uczestnicy wypełniali ankiety ewaluacyjne i badające rezultaty miękkie. Wyniki ankiet badających rezultaty miękkie (zankietowano 470 uczestników zajęć) wskazują, że u 91,06 proc. uczestników zajęć podniesiona została świadomość w zakresie korzyści płynących z kształcenia zawodowego, u 85,95 proc. podniesione zostały umiejętności komunikacyjne, u 89,14 proc. wzrósł poziom samooceny, zaś 92,52 proc. wskazało na podniesienie aktywności na zajęciach lekcyjnych.
Podsumowując wyniki ankiet uczniowskich i wnioski prowadzących zajęcia pozalekcyjne należy stwierdzić, że zakładany cel projektu został osiągnięty. W ramach projektu zrealizowane zostały dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, co spowodowało uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły, jak również podniesienie jej jakości. Zdobyte umiejętności, pogłębienie wiedzy wyrównają szanse uczniów kształcących się w bielskich szkołach ponadgimnazjalnych na dalszym etapie nauki lub w pracy zawodowej, przez co start w dorosłość będzie wyrównany w stosunku do młodzieży z dużych miast.
Zajęcia pozalekcyjne sportowo-rekreacyjne, siatkówka dziewcząt, ZS nr 4
Należy podkreślić, iż realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wymaganego (12 proc.) wkładu finansowego ze środków własnych Powiatu Bielskiego. Wskazuje to na fakt, iż organy samorządu Powiatu Bielskiego za priorytetowe uznają nie tylko inwestowanie w infrastrukturę oświatową, lecz także widzą potrzebę inwestowania bezpośrednio w zasoby ludzkie, w szczególności młodego pokolenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki